Tejmentes élet a gyakorlatban - mit lehet enni? Mit érdemes kerülni?

Az előző bejegyzés egy rövid, elméleti átfogó volt, amiben tisztáztuk a tejcukor (laktóz) és a tejfehérjék közti különbségeket. (Itt olvashatod: tejmentes élet). Most gyakorlati példákat mutatok be, mert amikor az ember megkapja az érzékenységéről/allergiájáról szóló papírt, hirtelen azt sem tudja mihez kezdjen és tele van kérdőjelekkel, hogy mit ehet és mit nem.

Lássuk:

Először is, kezdjünk a tejcukorral, azaz a laktózérzékenységgel, ami némileg gyakoribb a tejfehérje érzékenységnél, azonban a kettő nem ugyan az! (A kettő közti különbségről az előző bejegyzésben olvashatsz, a fenti linkre kattintva).

Érdemes tudni, hogy a laktózérzékenység súlyossága egyénenként eltérő lehet. Van, aki gyermekkortól kezdve laktózérzékeny és van, akinél felnőtt korban alakul ki. Olyan is van, hogy időnként jobban viseli valaki, máskor rosszabbul. Ez azért fontos, mert minden eredetű érzékenységnél bélrendszeri érintettség (is) áll a háttérben.

A laktózérzékenység esetében, a laktóz emésztéséhez szükséges laktáz nevű enzimet az egyén szervezete nem, vagy csak kis mennyiségben termeli. Ilyen esetben a tejcukor a belekben erjedni kezd és ez okozza a kellemetlen tüneteket.

Egyszerűnek tűnik a megoldás a laktózmentes termékek fogyasztásával, hiszen ezek a termékek már tartalmazzák az enzimet, ami a szervezet helyett már előemésztette a laktózt, így nem okoz problémát.

Figyelni kell azonban, mert nagyon sok feldolgozott élelmiszer tartalmazhat laktózt, ami sokszor csak a termék fogyasztása után elszenvedett tünetekkel derül ki.

Hasi görcsök, puffadás, emésztési gondok

Tejfehérje érzékenység: Ebben az esetben a laktózmentes termékek sem jelentenek megoldást, mivel nem a tejcukorral van a baj, hanem a tejfehérjével. Tejfehérjéből többféle is van (lásd a fenti linken), aminek a pontos kiderítéséhez speciális vizsgálatok szükségesek!

Konklúzió: Mindkét esetben érdemes kerülni a tejtermékeket (tej, tejföl, sajt, joghurtok, stb.), mert, akár már kis mennyiséggel történő érintkezés is okozhat visszafordíthatatlan károsodást a bélrendszerben, ami az emésztés elégedetlenségéhez is vezet, de komolyabb problémák okozója is lehet! Továbbá, fontos szem előtt tartani, hogy nem csak az érzékenységet kiváltó faktorokkal való találkozás okoz károsodást a bélrendszerben, hanem a feldolgozott élelmiszerek, a káros életmód, mozgásszegény életvitel, alkohol, dohányzást, stressz, stb. Ezen faktorok hatása összeadva sokkal nagyobb, nem érdemes feleslegesen pluszban terhelni.

A laktózmentes termékek esetében külön is szedhető az enzim, de ennek is van napi limitje.

A legegyszerűbb, ha elhagyod az állati eredetű tejtermékeket és növényi alternatívára váltasz. Mint minden feldolgozott élelmiszernél, a növényi termékeknél is nézd meg az összetevőket, mert ez is tartalmazhat felesleges adalékanyagokat.

Ha olyan terméket vásárolsz, amiről azt gondolnád, hogy biztosan nem tartalmaz tejterméket, akkor is vess egy pillantást az összetevőkre, mert nagyon sokszor megbújik a laktóz/tejcukor/tejsav/tejpor/tejsavópor, stb. álnevek alatt.

Tejszármazékok az összetevők között

A legjobb, ha magadnak tudod főzni a tejet otthon, tejfőző géppel. Így egyébként sokkal olcsóbb is és biztosan nem tartalmaz semmilyen felesleges adalékanyagot/tartósítószert.

Szerencsére növényi joghurtot is egyre több helyen lehet kapni, valamint “vaj”krémeket növényi alapokon, tejfölt, jégkrémet, stb. Arra azonban figyelj, hogy attól még, hogy növényi, és ezzel kilőtted a laktóz/tejfehérje érzékenységedet, még nem biztos, hogy egészséges terméket is fogyasztasz, hiszen minden feldolgozott élelmiszerhez adalékanyagot, ízfokozót és tartósítószereket kell, hogy adjanak ahhoz, hogy amikor 2 hét múlva kiveszed a hűtőből, ugyan olyan étvágygerjesztő legyen, mintha frissen készült volna.

Törekedj rá, hogy minél természetesebb alapanyagokat válassz, amik a leginkább hasonlítanak a természetben fellelhető formájukhoz!

Személyre szabott étrendért, személyre szabott receptekkel, kattints ide: Program csomagok.

Vissza