Tejmentes élet - mi az a laktóz, a tejfehérje, az intoleranciák, allergiák?

Egy korábbi Instagram posztomban megkérdeztelek benneteket, hogy milyen témákról olvasnátok a leginkább. A legtöbb tipp a laktóz/tejérzékenység kapcsán jött, ezért most erről lesz szó.

Először is, tisztázzuk, hogy mit jelentenek pontosan ezek a kifejezések:

Laktóz: Más néven tejcukor. Diszacharid, amely egy két gyűrűből álló cukor (galaktóz és glükóz). A vékonybelek hámjában található “laktáz” nevű enzim galaktózra és szőlőcukorra bontja le. Édes íze van, édesítő ereje 68%-a a közönséges cukornak.

Laktózérzékenység, tejfehérje allergia

Laktóz érzékenység/Laktóz-intolerancia: A laktáz enzim egyes embereknél idővel veszít az aktivitásából (2 éves korban kezd el csökkenni, amit a szoptatás felhagyásával hoznak összefüggésbe), és tej, vagy tejtermék fogyasztása esetén, a tejcukor a bélcsatornában marad és erjedni kezd. Mivel erős vízmegkötő tulajdonsággal bír, a béltartalom a vérből elvont folyadékkal felhígul és hirtelen, erős hasi görcsökkel, szelekkel, hasmenéssel távozik.

Laktulóz: Szintén egy diszacharid. Ez egy mesterséges szénhidrát fajta, amit nem tudunk megemészteni, pontosabban, a vastagbélben élő baktériumok emésztik, tejsav, ecetsav, metán és hidrogén képződése közben. Hashajtásra használják. Ételekben nem jelenik meg, vizsgálatokkor alkalmazzák, a hasmenés a hatása, nem az intolerancia jele. A laktulóz kilégzési teszt eredménye során lehet kizárni vagy megerősíteni a SIBO lehetőségét.

Galaktóz: A szőlőcukorhoz hasonló. Ő egy monoszacharid, amely az egyik gyűrűjét alkotja a laktóz/tejcukornak. A laktóz átalakításához szükséges enzim hiánya a májban galaktóz-1-foszfát felszaporodást okoz, ami májkárosodáshoz vezethet. A vérben magas galaktóz jelenléte idegrendszeri és egyéb szervi károsodásokat okozhat.

Tejérzékenység/Tejallergia: Valójában az allergia és az érzékenység szavak közt is van különbség, ez esetben most mégis egy helyen tárgyaljuk őket, mert a közbeszédben így terjedt el. Az állati eredetű tejek fehérjéinek (kazein, α-laktalbumin, β-laktoglobulin) már minimális mennyiségű elfogyasztása is kivált. Ezek a fehérjék a szervezetet ellenanyag termelésre késztetik, ami súlyos allergiás tünetekben nyilvánulhat meg. Az emberi anyatejben, ha az anya fogyaszt állati eredetű tejtermékeket, megtalálható és az érzékeny csecsemőben reakciót válthat ki. Ebben az esetben a szoptató anyának el kell hagynia a tejtermékeket.

Tejcukorérzékenység: Más néven laktózérzékenység, amit fentebb kifejtettem. Azért van külön szedve, hogy tisztázzuk az egyes fogalmakat.

Kazein: Egy fehérje fajta, ami általában az emlősök tejében található meg. A tehéntej fehérjéinek 80%-a, az anyatej fehérjéinek 20-45%-a kazein. Felhasználása nagyon sokoldalú a sajtoktól kezdve az étel adalékanyagon át a ragasztókig, festékekig, stb. Érdekesség, hogy a szervezetben enyhe addikciót vált ki, amit az anyatej esetében a természetes kötődéshez kötnek. Néhány kísérlet alátámasztja ezt az elméletet, ahol a csoki, sütemények, chipsek és a sajt közül a sajt volt a legnehezebben “letehető” étel az addikció miatt.

Tejfehérje: Ahogy a tejallergiánál kifejtettem, a tejfehérje érzékenységet, nagyjából fedi ezt is, azonban nem csak egy féle tejfehérje létezik!

Az Alfa-laktalbumin (nBos d 4), Beta-laktoglobulin (nBos d 5) és a Kazeinek (nBos D 8) (alfa1,alfa2, béta és kappa-kazein) mind tejfehérjék. Ahhoz, hogy kiderítsék melyikre vagy allergiás, speciális vizsgálatok szükségesek!

Ahogy látod, sok a szakkifejezés és a köznyelvben sokszor elcsúsznak a jelentések egymás mellett és helytelenül használják őket.

Tejtermékek, tejcukor, kazein

A laktózmentes termékek ugyan olyan állati eredetű termékek, amikből nem vonják ki a laktózt, hanem hozzáadják a laktáz enzimet, ami a szervezeted helyett elvégzi a lebontást. Emiatt van egy kicsit édesebb íze a laktózmentes termékeknek. Azonban hozzá tenném, hogy az állati eredetű fehérjék túlzott fogyasztása számos megbetegedés hozzájárulója, egészen az apró, aknés bőrproblémáktól kezdve a daganatos megbetegedésekig.

A tejtermékek, a hús és a feldolgozott élelmiszerek rendszeres fogyasztása hozzájárul különféle megbetegedésekhez, ezért tudni kell, hogy hol van az az egészséges határ, ami mellett nem kell lemondanod a kedvenc ízeidről, de mégis el tudod kerülni a kellemetlen panaszokat.

Tejtermék mentesen is van élet. Érdemes kísérletezni a növényi alternatívákkal, akár házilag készítve is, adalékanyag mentesen!

Magvak, növényi tej

Személyre szabott étrendért, személyre szabott receptekkel, kattints ide: Program csomagok.

Vissza