Növényi tejek - melyiket és miért?

Nagyon sokan jeleztetek vissza a tejmentes élettel kapcsolatos cikkjeimnél, aminek nagyon örülök és köszönöm! Hamarosan rátérünk a gluténérzékenységre is, de előtte még kivesézzük a növényi tejeket, mert közben ez is felmerült, hogy mire jók?

A növényi “tej”, mint elnevezés, valójában megtévesztő, hiszen a növényeknek nincs tejük, ezek egészen pontosan növényi italok. A közbeszédben viszont növényi tej néven terjedt el, mint egy fajta “kiváltója” a sima tejnek, alternatívaként szolgálva a laktóz és tejfehérje érzékenyek számára.

Mennyire jók a növényi tejek?

Növényi tejek

Ez egy picit relatív kérdés, mert mihez képest? És melyik? A szójával kapcsolatban sokaknál felmerül az aggály, mert nem mindenki tolerálja és óriási mumusként is lett beállítva a “hormontartalma” miatt. Itt nagyon sok egykori tévhit megdőlt már, amik sajnos nem terjedtek el annyira, mint, ahogy a szója utálata elterjedt, de ez majd egy másik bejegyzés témája lesz.

A rizstejnél az arzén szennyezettség ad aggodalomra okot. A kókusz most mindenhol nagyon felkapott, de figyeljünk oda, hogy ne fehérített kókuszból készüljön, amire leginkább csak akkor tudsz odafigyelni, ha magadnak készíted a tejet és megválogatod, hogy milyen kókuszreszeléket/kóluszchipset veszel.

Számos gabonából és hüvelyesből készíthető még “tej”, mint például fehér babból is, amit a főzés előtt áztatni kell. Kesudióból is készíthetsz, ahol a fitinsavak miatt oszlik meg az elkészítési mód. A kendermag esetében ügyelj arra, hogy ha pl. parlagfű allergiád van, a kender tej is kiválthat panaszokat. A keresztreakciók minden alapanyag esetében odafigyelést igényelnek.

Ahogy látod, mindegyik “tej” esetében felmerülnek a kérdések, ezért ez is személyre szabott, hogy kinek melyik a jó. Nem kell elrettenni a növényi tejektől, ha semmire nem vagy érzékeny/allergiás, stb., bármelyiket fogyaszthatod.

De kell-e nekünk valójában a tej?

Kell nekünk a tej?

Röviden a válaszom: Nem. Semelyik. Az állatok tejére az emberi szervezetnek semmi szüksége. Tudom, hogy ott van a Calcium meg a fehérje, de ezeket számos más alapanyaggal tudod fedezni, nem fogsz hiányt szenvedni, hacsak nem éhezteted magad. Ezeken kívül pedig sokkal több az ellen érv a tej mellett, amik miatt igazoltan káros az egészségre.

Növényi tejre sincs szüksége a szervezetednek, ő nem így szelektál. A szervezetünk nem magát az ételt nézi, nem ismeri a nevét meg a divatokat. Bekerül valami és azt ő lebontja különféle molekulákra. Ezeket az anyagokat nagyon sok féle forrásból fedezheted, ezért valójában semmilyen tejre nincs szüksége a szervezetednek. Kizárólagos tejfogyasztással pedig egyébként sem tudnád fedezni azt a tápanyag mennyiséget, amennyit a szervezeted igényel.

Ugyanakkor, nagyon sok recept, elkészítési mód kivitelezhetetlen tej nélkül. A sima tejet ezekben az esetekben tökéletesen tudod helyettesíteni a célodnak megfelelő növényi alternatívával.

Nem kell, hogy lemondj az élvezetekről. Dönts körültekintően, megfelelő ismeretek birtokában.

A legjobb, ha a növényi tejet magadnak főzöd, így jóval olcsóbb, több és garantáltan egészségesebb is lesz. Használhatsz tejkészítő gépet, vagy házi módszert is és már ihatod is a reggeli frissességben a házi, növényi tejes kávédat.

Személyre szabott étrendért, személyre szabott receptekkel, kattints ide: Program csomagok.

Vissza